2011-02-22 | 23:38:00

tankar från ett tåg

Tågstation efter tågstation schvisar förbi. Jag har tappat räkningen på hur många timmar jag suttit på det där tåget. Är det bara en timme, eller är det ännu fler? Jag vet att jag äntligen befinner mig i Sverige och någonstans i ett platt och öde Skåne. Det börjar bli mörkt och jag kan knappt urskilja om det är träd eller hus jag ser på andra sidan av fönstret. Här är månen stor och gul och får mig att bli alldeles varm inombords. Jag har hörlurarna i öronen och min tumme byter frekvent låt varannan minut. Jag har tröttnat på alla låtar för länge sedan. Långa nätter med Melissa Horn spelas nu, den får duga, tänker jag. Tåget stannar till vid en station. Den är ödelagd och endast en man kliver av. Det rullar vidare. Det är något speciellt med ödelagda tågstationer. På tågstationer väntar människor. Dem väntar på ett tåg som ska ta dem till möten, till jobbet, till sin kärlek, hem. Jag sluter mina ögon. Jag tänker att jag sitter ensam på en station mitt ute i ingenstans. Det är kväll och tåget ska ta mig bort någonstans. Bort från sådant som är svårt, från problem, från tjafs, från falskhet, från allt jobbigt. Mot glädje och sådant som är enkelt, en värld utan bekymmer. Jag kurar ihop mig i sätet och blundar hårdare. Melissa Horns röst tonar bort och ersätts av ett bekant ljud. Ett intro som får mig att rysa. Ljudet av den där låten som får mig att tänka på allt som är bra, allt som är fint, alla roliga stunder då låten agerat bakgrundsljud, samtidigt som den får mig att tänka på honom. Jag ryser till och kryper ihop till en boll. Mina händer griper tag runt mina knän. Jag ser honom framför mig, en kall natt på en buss någonstans i ingenstans, ellersåvardetnågonstansmenjagminnsintevartochdetvarmörkt. Han satte in den ena hörluren i mitt öra och sade att vi nu ska vi lyssna på det här. En låt som jag tycker mycket om, började spelas. Jag tittade ut genom fönstret. Han bytte låt och jag hörde det där introt jag älskar. Jag fortsatte titta ut genom fönstret. Jag log för mig själv när jag tänkte tillbaka på alla minnen jag haft till den låten. Han tog min hand och jag flyttade blicken mot våra händer, inflätade, vilandes på hans ben. Jag tittade upp och mötte hans blick. Han log, jag log tillbaka, han lutade sig fram och stal en kyss. Jag bara skrattade och log ännu mer. Tåget krängde till och jag väcktes ur mina tankar. Jag tittade ner på mina armar som nu höll ett krampaktigt grepp om min mage. Jag funderade en stund och insåg att det enda jag ville just då var att han flätade in sin hand i min igen och log sådär. Det skulle inte betyda något och det hade aldrig betytt något, det visste jag, men bara för en stund ville jag att han höll om mig. Bara en sista gång.

 

2 Kommentarer
Sophie:

Vackert. Fan vad bra du är på att skriva människa, bli författare snälla det skulle få mig att läsa iaf. Livet är hårt och orättvist, vissa människor sätter minnen som man egentligen inte vill ha. Som gör allt så mycket mer komplicerat. Du är bra <3

2011-02-23 | 12:04:45
URL: http://eightofmarch.blogg.se/
Felicia:

Sophie: Tack finaste du! Kan skriva endast för din skull haha, för tror inte jag skulle duga som författare... Ja jag har förstått det nu, hur stor skillnad en enda människa kan göra. Tack för att du förstår, du är bäst <3

2011-02-23 | 19:47:08
URL: http://feliciasplanet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: