2011-02-24 | 19:34:39

PROJEKT: FINT HÅR



Jag har länge drömt om att ha ett långt svallande hår som räcker ner till midjan, men när jag fick mitt hår avklippt med 20cm i november gick den drömmen i kras. Idag är jag hjälplöst besatt av att få mitt hår att växa, men förstår ju att det inte finns några mirakelpiller som kan få mitt hår att bli 10cm längre över en natt. Därför har jag samlat ihop lite tips som kan få mitt hår att bli friskt och fint istället:


1. Undvik att använda värmetänger så mycket du bara kan, det sliter otroligt mycket på håret. Om du ändå måste använda det, var noga med att använda värmeskyddande produkter. Försök att även låta håret självtorka, då hårfönar sliter mycket på håret.
2. Toppa håret regelbundet så undviker du att få kluvna hårtoppar som gör håret risigt och trist. Nyklippta, friska toppar gör håret starkare och snyggare. Klipp inte för mycket. Hår växer ungefär 1 cm i månaden, går du till frisören varje-varannan månad och klipper av 3-4 cm så kommer håret inte att bli längre. Så enkelt är det. Välj en frisör som inte klipper mer än du ber om eller be en kompis klippa dig istället. Håll däremot efter och klipp av de kluvna hårtopparna.
3. Gör en inpackning minst en gång i veckan. Har du långt hår och/eller använder värmetänger så kan det vara bra att göra en inpackning extra i veckan. Någon gång ibland kan du låta inpackningen verka under en mössa eller plastpåse under natten för bättre effekt.
4. Avsluta varje hårtvätt med att skölja håret i iskallt vatten. Det gör håret extra glansigt.
5. Borsta/kamma bara håret när det är torrt. Ett blött hår är mer än dubbelt så skört, så det bara ut det med fingrarna eller en glestandad kam.
6. Krama alltid ut håret när du torkar det, istället för att gungga. Gnuggandet sliter och ruggar upp hårets ytskikt och gör det matt.
7. Borsta aldrig håret när det är blött, det är elastiskt och mycket skörare. Red ut det med en bredtandad kam och hantera det försiktigt. Red ut alla tovor försiktigt från topparna och uppåt. Använd allra helst en kam utan "sömmar" eller skarvar. Det finns billiga handgjorda kammar utan skarvar på tex Kicks av märket Wika.
8. Föna alltid håret i dess växtriktning. Det ger en glansig och frissfri yta. Om du blåser i fel riktning så ställer sig hårets ytskikt upp och håret ser glanslöst ut.
9. Unna ditt hår en bra borste. En borste med naturfibrer är bättre än syntetmaterial, som sliter i onödan.
10. Rengör dina borstar med jämna mellanrum, de blir snabbt fulla av fett, smuts, döda hudceller, rester av stylingprodukter och damm. Rengör med schampo, du kan även scrubba borsten med en nagelborste och dra lite papper mellan tänderna på borsten.
11. Ät nyttigt och varierat. Mycket B- och E-vitaminer är viktiga för att få ett friskt hår.
12. Öljästtabletter är en sorts tablett som innehåller mycket B-vitaminer. Dessa tabletter är bra för både hår, hud och naglar.
13. Tvätta inte håret i för hett vatten, ljummet är lagom, eftersom att varmt vatten kan irritera hårbottnen och göra så att du tappar mer hår vid tvätt.
14. Tvätta inte håret oftare än vart tredje dag, gärna mer sällan. Schampo sliter på håret och gör så att din hårbotten kan börja överproducera olja, vilket gör håret fett snabbt.
15. Samla inte all hår mitt på huvudet till ett stort trassel när du schamponerar. Du får bara tovor som sedan måste redas ut, låt bara håret hänga löst nedför ryggen. Ta lite schampo i handflatan, gnugga upp ett skum, och applicera på hårbotten. Schamponera längden sällan, det räcker med att schampot sköljs igenom längden.
16. Att skönhet kommer inifrån är ingen myt. Ät nyttigt och varierat, särskilt b-vitaminer och e-vitaminer är viktiga för att få friskt hår. Sköt om dig.

 

Tips hittade här och här.


Det första jag ska göra är att rengöra min nuvarande borste, införskaffa en mjukare borste av hår istället för plast, skaffa antingen öljästtabletter (kan köpas i din mataffär, Friggs har ett bra utbud) eller hårform (från Life för ca 135kr), tvätta håret mer sällan och börja äta mer mat som innehåller B-vitamin, t.ex. broccoli och bladgrönsaker.

Håller er upptaderade om hur det går, kan ju även fota mitt hårs längd och kvalitet med jämna mellanrum!

 

 

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: